Introduktion

Introduktionen till mR-kappsegling pekar på den kanske viktigaste regeln, styrbordsregeln. Håll alltid reda på när du seglar om du går för babord elller styrbord. Ha det i huvudet, var beredd att reagera så du inte stör en styrbordsbåt om du själv går för babord.

Här lite mer om banan. Vi rekommenderar alltid en kryss-länsbana med separationsmärke. Se skisserna i de bilder som följer.
Märk att start och målmarkeringarna inte har någon betydelse förutom just vid start och målgång. Tänk också på att lägga en tillräckligt lång startlinje. ca 2,5 m gånger antal startande är en bra utgångspunkt. En för kort startlinje ger risk för onödigt kaos. mR-klubben vill främja ren segling och att alla kan hålla sig framme utan större risker.

Kryss-Länsbana


Kryss-Länsbana med separationsmärke.

 

Starten

Starten är kritisk ur flera synvinklar. För den enskilde gäller det att inta rätt positioner för att komma iväg snabbt. För oss alla ligger vi tätare än någonsin och måste därför vara mycket alerta och vaksamma på de regler som gäller.

Två regler sticker ut som jätteviktiga. Vem har rätt/fel i exemplet ovan?

- Gå ej in för babord nära en båt för styrbord. Om så riskerar du inte bara en bestraffning utan förorsakar en hel del kaos i omgivningen.. Den andra regeln gäller

 - Grosshandla ej. Den som grosshandlar förstör otroligt mycket för den som försöker starta rätt. Gör inte det. Se till att du inte hamnar i situationen som båt "f" har hamnat i. Se mer om allt detta på skisserna:

 

 

Kryssen

Kryssen är en spännande del av en kappsegling. Här gäller det att dels segla snabbt och effektivt bidevind, men lika viktiga är de taktiska dispositionerna där hänsyn tas till konkurrenternas placering och de fysiska förutsättningar i form av lokala vindvrid och byar som kommer och går. Uppmärksamhet betalar sig bra. Styrbordsregeln är grundregeln.

.

I slutet av kryssen kommer ett märke att runda, kryssmärket. Där finns några viktiga regler och speciellt när en båt passerar gränsen till zonen. Zonen är en cirkel med radien 6,8 m för oss mR-seglare. I zonen finns några specialregler, inte minst om man ska slå men dessa lämnar vi därhän just nu (läs gärna själv i KSR).

Nedan,  en ganska vanlig situation när flera båtar närmar sig märket. Fundera vad som gäller och hur/vem som i tid ska börja väja.

 

Nedan lite om hur man kan lösa upp de potentiella problemen genom att i god tid hålla undan.