Undanvind och målgång

Undanvindssegling betraktades länge som en ointressant transportsträcka. Så är inte fallet. Minst lika viktigt här att utnyttja vindskiften och att taktiskt bevaka konkurrenterna. Vad gäller då? Styrbord/babord förstås men också överlapp, luffning och lite annat.

Zonen, som vi nämnt tidigare är mycket viktig här. När man närmar sig slutet av undanvindsbogen är positionerna mellan båtarna jätteviktiga. Den som kan runda närmast märket har och får ett värdefullt övertag. Men först några skisser om zonen och dess möjlighet/problematik.

Ovan en vanlig situation. Båt  a och b överlappar varandra när den främste av dem går in i zonen. a, som ytterbåt, måste då ge plats för b att runda närmast märket.

För att se mer om vad överlappsbegrepp och flera båtar som närmar sig zonen betyder. I skissen ovan närmar sig fyra båtar zonen och när den första, dvs a går in i zonen så överlappar alla övriga båtar. Det betyder att a måste ge plats för samtliga att runda innanför. (Kolla in definition av överlapp om du är osäker).

Ovan, mer om samma problematik. Här måste a lämna plats för samtliga båtar. Red ut varför. (Sannolikheten att de båtar som tycks långt ifrån verkligen kommer fram är ganska hög då i detta fall vinden är starkare och vinkeln mot vinden gynnsammare och ger e och f högre fart).

Nedan lite om man inte har överlapp vid ingång i zonen

Här det omvända, dvs när båten i ledning inte överlappar de övriga. Båten klar för om då denne passerar zongränsen får rätten att runda utan att någon har rätt att tränga sig in vid märket.

 

Nedan följer en liten fundering om taktik och vägval i samband med rundning av länsmärket.

Ovan ett par skisser som antyder varför det är viktigt med innerplats inför rundningen. b får segla en bra bit längre samt hamnar längre ner i lä eftersom denne är ytterbåt.

När flera båtar går in för rundning så lönar det sig nästan alltid att, som ytterbåt, hålla igen något och ta ut svängen före rundningen och därmed vinna både höjd och sannolikt bättre fart än båda de båtar som är innerbåtar.

Nog tycks det som c har gjort en bra rundning. Prova själv.

 

Målgången

Att kappseglingen är ej över förrän man gått i mål är en intressant sanning. En båt går i mål när dess stäv skär linjen. Om ett bojpar lagts ut för att bestämma målet så gäller att linjen som tangerar bojarnas bansida är den verkliga mållinjen. Hela båten behöver ej passera linjen.

En båt som gått i mål måste hålla undan för alla båtar som fortfarande kappseglar.

Studera nedan en speciell - och möjlig - situation när flera båtar ska gå i mål. Fundera på vad som gäller.


Nedan visas vem som måste hålla undan för vem -

obs! - Notera att vid starten och motsvarande positioner före linjen så gäller andra regler.

 

Några funderingar

Här en kort serie foton som kan ge lite idéer.

Ovan, en bild, strax efter start. Lila och orange båt ligger nära. Lila ligger i lä och går högt för att bl.a. hindra den orange båten att gå om. Orange båt störs här av den lila båtens spegelvind. Orange båt måste hålla undan för lila.

Orange båt har slagit för att kunna segla fritt.

Guldfärgad båt har närmat sig lila båt, sannolikt pga att den lila seglade för högt och därmed lite saktare, i föregående sekvens. Hur ska blå och gul agera fortsättningsvis? Hur ska guld och lila agera? Diskutera.

Vems var felet? Fundera en stund.